2 augustus 2006

Halong Bay (3/5)

Inmiddels zijn we weer thuis in Denemarken, maar ik wil toch nog even wat schrijven over de laatste drie bestemmingen waar wij waren (klik op de foto's voor een grotere uitgave).

Na ons bezoek in Sapa, het noorden van Vietnam, kwamen we 's morgens vroeg met de trein om 05.15 weer aan in Hanoi. Omdat we dezelfde dag weer verder gingen hadden we geen hotel geboekt maar gingen we direct door naar het bureau waar we onze tocht naar Ha Long Bay hadden georganiseerd. Aangekomen bij het bureau mochten we hun douche lenen, wat wel nodig was, want het was erg warm. We lieten onze koffers staan en namen alleen een rugzak mee met de spullen die we dachten nodig te hebben voor de komende drie dagen. Een paar uur later werden we door een busje opgehaald en gingen we naar de haven van Ha Long Bay. Dit ritje duurde drie uur, en was zoals altijd op de wegen rond Hanoi soms een beetje te spannend. Inhalen kan altijd, als je maar hard genoeg toetert...

In de haven was het erg druk en warm en het stonk er naar diesel van de vele boten die er lagen. Er waren heel veel bussen met toeristen, dus we dachten dat ook het water vol zou liggen met boten - maar dat bleek niet zo te zijn gelukkig. We kwamen op een mooie boot samen met twaalf andere mensen, uit Australiƫ, Nederland en Ierland. Het was erg gezellig. Op de foto links zijn we net uit de grot gekomen en hebben we een mooi uitzicht over het water. Zoals je kunt zien aan Louise was het hier lekker om even bij te komen.

Ha Long Bay staat op de lijst van Unesco als een "World Heritage Site", oftwel het is speciaal - en dat was het ook. Meer dan 3000 eilandjes liggen verspreid door het water. De meeste zijn onbewoond, en slechts op een paar kun je aan land komen. We bezochten o.a. een druipsteen grot, wat wel aardig was, maar ja... wij kennen de grotten van Han ;-). Maar de natuur was zo mooi, en het water was zo lekker. De meiden durfden allebei van de boot af te springen, wat toch wel 2,5 meter was - erg moedig! De mannen sprongen natuurlijk van het dak van de boot, wat erg gaaf was. Gelukkig waren er geen haaien in de buurt. We voeren ook in kano's wat ook erg leuk was (zie foto).

Op de boot kregen we goed eten en we sliepen in een kamer met airconditioning, wat erg lekker was. De tweede nacht sliepen we op een eiland, Cat Bah, wat erg gezellig werd. De meiden gingen vroeg naar bed (inkl. Louise) en ik kon daardoor wat langer buiten zitten samen met wat andere mensen van de groep. Vooral de Ier vond dat gezellig, dus al snel kwam er een fles rijswijn op tafel... Pffff.... Voordat ik ging slapen heb ik nog een hoop water gedronken waar ik de volgende morgen dankbaar voor was ;-). Erg gezellig. Op de foto hiernaast een klein water "dorpje", waar mensen wonen die leven van vissen of het verkopen van produkten (cola, chips, etc.) aan toeristen.

Mocht je ooit Vietnam willen bezoeken, dan is Halong Bay echt een plek die een bezoek waard is. Na ons bezoek gingen we weer met de bus terug naar Hanoi, waar we overnachtten in hetzelfde hotel als de eerste paar dagen. Vonden de meiden heerlijk, vanwege het zwembad. Op de foto rechts zie je Louise en de meiden in het warme water in Halong Bay.